MASSIMO MALAGO 2
-
Upload
tasarimkutusu -
Category
Documents
-
view
199 -
download
2
Transcript of MASSIMO MALAGO 2
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Massimo MalagóThe Ilse Bagel Professor of Surgery and The Ilse Bagel Professor of Surgery and
TransplantationTransplantationUniversity of Duisburg-EssenUniversity of Duisburg-Essen
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Therapy of liver tumorsHistory
Liver transplantation: a reality in the ’70-‘80
Resection AND / ORTransplantation
Radicality Organ preservation, I/RPreserved function Immunology
Multidisciplinarity Cooperation
Oncology, RT, nutrition Hepatology, ICU, virology
No Competition but
Sinergy!!!!
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Rudolf Pichlmayr, Christoph Broelsch
Med.Kln. 78 (1983) 744-752
Therapy of liver tumorsHistory - Liver transplantation
Radicality, locoregional controlVs
Immunosuppression related recurrence
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Therapy of liver tumorsHistory - Liver transplantation
Oncological rationale
Radicality, locoregional controlVs
Occult - „dormant“ metastases
In advanced secondary and primary tumors
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
General SurveyIndications - ResultsOrgan allocationImmunosuppression
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture.
QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture.
Up to date sul trapianto di fegatoHepatobiliary Tumors
www.eltr.org/publi/results.
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture. QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture.
www.eltr.org/publi/results.
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Metabolic diseases : 3592
6%
Cholestatic diseases : 6256
11%
Acute hepatic failure : 5166
9%
Cancers : 7318
13%
* Others : 1779
3%
Cirrhosis : 33845
58%
* Others : Budd Chiari : 567 Benign liver tumors or Polycystic diseases : 635Parasitic diseases : 54 Other liver diseases : 523
Primary Diseases leading to Liver Transplantion in Europe
01/1988 - 12/2005
ELTR12/2005
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Primary Diseases leading to Liver Transplantion by Country
01/1988 - 12/2005
0% 20% 40% 60% 80% 100%
YUGOSLAVIA
TURKEY
SWITZERLAND
SWEDEN
SPAIN
SLOVENIA
ROMANIA
PORTUGAL
POLAND
NORWAY
NETHERLANDS
MONACO
ITALY
IRELAND
HUNGARY
GREAT BRITAIN
GERMANY
FRANCE
FINLAND
DENMARK
CZECH REP.
BELGIUM
AUSTRIA
Cirrhosis : 33845
Cancers : 7318
Acute hepatic failure : 5166
Others : 7166
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture.
www.eltr.org/publi/results.
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ pool „independent“ from allocationOptimal timing: no waiting timePre-selected organ quality
Donor risks!!Recipients: suboptimal results in
- advanced tumors- severe cirrhosis
Liver Transpl. 2001 7:921-7Liver Transpl. 2001 7:921-7
LDLT for HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ allocation
Maximal gain concept: The sickest patients (High Meld) benefit more!!!
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Evolution of Primary Diseases leading to Liver Transplantation in Europe
05/1968 - 12/2005
Cirrhosis : 34684 Cancers : 7824Acute hepatic failure : 5313 Others : 12088
ELTR12/2005
0%
20%
40%
60%
80%
100%
68-
80
83 86 89 92 95 98 2001 2004
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (Uncompressed) decompressor
are needed to see this picture.
Hepatobiliary Tumors
www.eltr.org/publi/results.
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
NHBDNHBD
Organ shortageLiver
Optimal use of the organ resources
Marginal Marginal SPLIT SPLIT Living Donor Living Donordonorsdonors
DominoDomino
ECDECD
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
General SurveyIndications - ResultsOrgan allocationImmunosuppression
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Live donor LTLive donor LTfor HCC - Adultsfor HCC - Adults
Extended criteria but not open end
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver transplantation
Vs
Liver resection
Extension of radicality - resectability
Primary liver tumors
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Zur Anzeige wird der QuickTime™ Dekompressor “Foto - JPEG”
benötigt.
HCC: Liver resection Restricted function
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Zur Anzeige wird der QuickTime™ Dekompressor “Foto - JPEG”
benötigt.
Zur Anzeige wird der QuickTime™ Dekompressor “Foto - JPEG”
benötigt.
HCC: Liver resection
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Leberresektionen Essen Apr. 1998 - 2006
___________
Leberresektionen gesamt 2710
Hemihepatektomie
Erweiterte Hemihepatektomie
Anatomische Leberresektionen
Nicht-anatomische Leberresektionen
Hepatikusgabelresektionen
Leberlebendspender
892
308
341
937
58
174
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Klatskin tumorsKlatskin tumors
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Avoiding unnecessary transplantationsR Trisegmentectomy + Whipple for Kltaskin
Avoiding unnecessary transplantationsR Trisegmentectomy + Whipple for Kltaskin
Radical surgery for Hilar CCCRadical surgery for Hilar CCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
LTX for Hepatobiliary Tumors
(HCC)Hepatoblastoma
CCC
Stroma Tumors - Mesenchymal (Liver sarcoma)Epitheliod Hemangioendithelioma
neuroendocrine (NE)Metastatic tumors
non NE Colorectal
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
LTX ESSEN April 1998 – October 2006 n = 881
Split (115)
LDLT (185)
Standard-Tx (573)
Reduced Liver (8)
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
37
467
53
Lebendspende OLTx reduzierte Leber Split
Pediatric n = 143
148
528
1 61
Lebendspende OLTx reduzierte Leber Split
Adults n = 738
LTX ESSEN April 1998 – October 2006 n = 881
140
8
Right Left
ALDLT n =148
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
42
7
73
hccother tumorsother disease
ALDLT n=121ALDLT n=121
HCC 34%HCC 34%
54 1
475
hccother tumorsother disease
Cadaver LTx n=530Cadaver LTx n=530
HCC 10,1%HCC 10,1%
LTx for HCC - AdultsLTx for HCC - Adults
Essen 1998 - 2005Essen 1998 - 2005
Mean F-up 28 mo.Mean F-up 28 mo.
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Living Donor LTx Indications
1
50
152123
2
Non TumorNon Tumor
AdenoCaAdenoCaHCCHCC
NeuroEndocrineNeuroEndocrine
MesenchymalMesenchymal
Pseudo-TumorPseudo-Tumor
HepatoblastomaHepatoblastoma
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Living Donor: 4.8%
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Cadaveric LTx Indications
4 56 14
632Non TumorNon Tumor
AdenoCaAdenoCaHCCHCC
NeuroEndocrineNeuroEndocrine
MesenchymalMesenchymal
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Deceased Donor: 1.3%
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
HepatoblastomaomaLiver transplantation - SIOPEL Protocol
Otte et al Ped Transpl 2005
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
HepatoblastomaomaLiver transplantation - SIOPEL Protocol
Patients referred n = 6
Not transplantable n = 1
Liver resection n = 4
LDLT n = 1
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Cholangiocarcinoma
[ Gallbladder (GBC) ]
Intrahepatic (ICC or peripheral CC)
without cirrhosis, without PSC*
with Caroli´s disease *with cirrhosis (secondary biliary cirrhosis)
with PSC
Hilar (Klatskin-Tumor)
without cirrhosis, without PSC *with PSC *normal liver functional reserve
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Extended Liver Resections
Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (LZW) decompressor
are needed to see this picture.
QuickTime™ and aTIFF (LZW) decompressor
are needed to see this picture.
Scenario 5 - Extended L Hepatectomy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Left Trisectionectomy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Extended - R trisectionectomy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Author/year n 1y 3y 5y median (mon.)
Berdah/1996 19 67 40 32 15
Chu/1997 39 57 24 16 12
Harrison/1998 32 76 56 42 59
Madariaga/1998 34 67 40 35 19
Roayaie/1998 16 86 64 21 43
Weimann/ 2000 95 64 31 21 18
Weber/ 2001 33 83 55 31 37
Lang/ 2005 27 65/88* 53/77% 46*
* R0 only
Intrahepatic CholangiocarcinomaLiver Resection
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Intrahepatic Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Intrahepatic Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSC Liver Resection
Lang et al.,
Ann Surg 2005, 241-
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Intrahepatic Cholangiocarcinoma - without cirrhosis, without PSCLiver Transplantation
Weimann et al,
Br J Surg 2000
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
CholangiocarcinomaLiver transplantation
Shimoda et al, Liver Transplantation 2001
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSCTransplantation
Treatment optionsLTx alone
LTx plus Whipple
LTx plus cluster resection-transplantation
LTx plus neoadjuvant therapy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSCTransplantation
Concept: LTx alone
Pichlmayr et al,Ann Surg 1996
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar Cholangiocarcinoma- without cirrhosis, without PSCTransplantation
Concept: Whipple plus cluster Tx
n = 12
3-months mortality 2/12 (17%)
Survival: 3 pts. alive at time of report52, 54, 59 months
Alessiani et al., J Am Coll Surg
1995
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar Cholangiocarcinoma- with/ without PSCTransplantation
Concept: LTx plus neoadjuvant therapy
Heimbach JK et al, Seminars in Liver Disease 2004
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar Cholangiocarcinoma- with/ without PSCTransplantation
Concept: LTx plus neoadjuvant therapy
Heimbach JK et al, Seminars in Liver Disease 2004
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Hilar CholangiocarcinomaAuthor Year LTx operative neo-/
adjuvantHospital Survival
(n) extension treatment mortality (months)
(n) (n) (n)
Alessiani 1995 12 (12) Cluster-Tx - - -
Cherqui 1995 2 (2) Whipple (2) RTx 0 23 med.
Anthuber 1996 10 (4) Whipple - 2 25 med.
Pichlmayr 1996 25 - - 3 15.5 med.
Beckurts 1997 5 - (5) IORT - 12 med.
Iwatsuki 1998 38 (11) Cluster-Tx (18) RTx±5FU
8 12.7 cum.
Robles 1999 6 - - - 29 mean
De Vreede 2000 11 - (11) RTx±5FU
- 44 med.
Figueras 2000 8 - (8) RTx+5FU - -
Shimoda 2001 5 - - - -
Sudan 2002 11 - (11) BB+5FU 3 17 med.
Robles 2004 36 - - 3 55 cum.
Zheng 2005 5 - - 1 30 med.
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Sex: 11 male/ 8 female
Age: Mean 47 ± 2 (28-64 years)
Follow up: Mean 24,3 ± 0,92 (0,1-140,5 months)
ICC n=6
Klatskin n=9
CCC in PSC n=4
LT for CholangiocarcinomaUniversity of Essen: 1987-2006 Liver Transplantation n=19 Recipients
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Sur
vivi
ng
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120
Time (months)
0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Sur
vivi
ng
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120
Time without hospital mortality (months)
CholangiocarcinomaUniversity of Essen: 1987-2006Liver Transplantation n = 19Overall survival
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Early series: 1987 - 1998 n= 13/321( 4%)
Primary LTx: 1 stage procedure
CCC in PSC= 2/18
Late series: 1998 - 2006 n= 6/881 (0,68%)
Rescue LTx post resection: 2 stage procedure
LDLT for intention to treat cases
CCC in PSC=2/36
CholangiocarcinomaUniversity of Essen: 1987-2006 Liver Transplantation n= 13 + 6 =192 series in 1: Early and Late
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
after 01.04.1998before 01.04.1998
0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Sur
vivi
ng
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120
tumor free time without hospital mortality [months]
0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Sur
vivi
ng
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120
tumor free time (months)
CholangiocarcinomaLiver Transplantation n= 13 + 6 =19University of Essen: 1987-2006
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
p=0,234 p=0,357
CCCKlatskinPSC; CCC
n=6
n=9
n=4
CholangiocarcinomaUniversity of Essen: 1987-2004Liver Transplantation n = 19Survival according to tumor type
0,00,10,20,30,40,50,60,70,80,91,0
Sur
vivi
ng
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120Time (months)
0,00,10,20,30,40,50,60,70,80,91,0
Su
rviv
ing
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120Time without hospital mortality (months
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
CholangiocarcinomaEarly diagnosis: Tumor Markers
Ca19-9 Cutoff value 129 U/lSensitivity 78,6 %
Specificity 98,5 %
Pos. Pred. Value 78,6 %
Change over time 63,2 U/l p=0,0001
Levy C et al, Dig Dis & Sci 2005
Other Markers:ERBB-2, COX-2K-rasINK4a/ADP ARF…..??
Endo K et al, Hepatology 2002
Kubicka S et al, Gut 2005
Klump B et al, Clin Cancer Res 2003
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
- High recurrence rate also in T1-2 N0
- Low survival rates
- 1 year : 21% - 70%
- 2 years : 4% - 21 %
- 5 years : 0% - 18%
- Casavilla, J Am Coll Surg 1997
- Weimann, Br J Surg 2000
CCC and LTx
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
LTX for Hepatobiliary Tumors
(HCC)Hepatoblastoma
CCC
Stroma Tumors - Mesenchymal (Liver sarcoma)Epitheliod Hemangioendithelioma
neuroendocrine (NE)Metastatic tumors
non NE Colorectal
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Epitheliod Hemangioendothelioma
Transplantation
Intermediate malignancy
Survival 2y 5y
80% 40%
Transplant also in presence of “limited” metastatic disease
Lafler et al Cancer 1996
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Neoplasia non HCC: Stroma tumors Neoplasia non HCC: Stroma tumors ALDLT - Essen n= 4ALDLT - Essen n= 4
HemangioendotheliomaHemangioendothelioma( Hemangioendothelioma ) -> Stroma T. G1( Hemangioendothelioma ) -> Stroma T. G1Liver Stroma Tumor (angiosarcoma)Liver Stroma Tumor (angiosarcoma)**
Met. Stroma Tumor - rectovaginal spaceMet. Stroma Tumor - rectovaginal space
Follow-up 32,2 mos (11 mos - 4,4 yr) Follow-up 32,2 mos (11 mos - 4,4 yr) Actual 1 yr survival 2/3 Overall 3/6Actual 1 yr survival 2/3 Overall 3/6
Quality of life: excellent!!Quality of life: excellent!!Cave pre-LT DiagnosisCave pre-LT Diagnosis
Wrong Pre-LTx *Wrong Pre-LTx *diagnosisdiagnosis
**
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Neoplasia non HCC: Stroma tumors Neoplasia non HCC: Stroma tumors ALDLT - Essen n= 4ALDLT - Essen n= 4
HemangioendotheliomaHemangioendothelioma AW AW 63 mo63 mo
( Hemangioendothelioma ) -> Stroma T. G1( Hemangioendothelioma ) -> Stroma T. G1** AW AW 6 mo6 mo
Liver Stroma Tumor (angiosarcoma)Liver Stroma Tumor (angiosarcoma)** DWDDWD 9 mo9 mo
Met. Stroma Tumor - rectovaginal spaceMet. Stroma Tumor - rectovaginal space AWDAWD 74 mo74 mo
Wrong Pre-LTx *Wrong Pre-LTx *diagnosisdiagnosis
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Gastrointestinal Stromal Tumors
GIST
Favourable biological behaviour
Prognostc parameters-C-KIT mutations
Liver metastases frequent
Imatinib (Glivec) – adjuvant treatment
One patient -12 years tumor history - 6 years after LDLT
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
A Surgeon, A Surgeon,
when confronted with a problemwhen confronted with a problemhe cannot solve,he cannot solve,
performs the operation he knows bestperforms the operation he knows best
David B. Skinner MDDavid B. Skinner MDThe Phemister Dallas Professor of SurgeryThe Phemister Dallas Professor of Surgery
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Colrectal Liver MetastasesTransplantation
Total 24 (30?) casesTotal 24 (30?) cases
Is orthotopic liver transplantation a feasible treatment for Is orthotopic liver transplantation a feasible treatment for secondary liver cancer of the liver ?secondary liver cancer of the liver ?MMühlbacher F, Huck I, Steininger R et al.ühlbacher F, Huck I, Steininger R et al.
Transplant. Proc. 1991, 23:1567 Transplant. Proc. 1991, 23:1567 University Of ViennaUniversity Of Vienna 21 cases 21 cases
High Recurrence/Mortality rateHigh Recurrence/Mortality rate
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Colrectal Liver MetastasesTransplantation
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Hepatic Transplantation for Metastatic CancerInitial Experience
Autors Year Histology Number Survival
Muehlbacher 1987 Metastases-Colorectal
16/60 1-year 68%, 2-year 10%
O´Grady 1987 MetastasesNET
9/932/93
Median 3 Mo.7 Mo., 12 Mo.
Pichlmayer/ELTR 1988 Metastases 41/1218 2-year 14%
Ringe 1988 Metastases 9/95 Median 1.5 Mo.
Alsina 1990 NET 2 2-year 50%
Penn 1991 MetastasesNET
32/6379/637
2-year 38%
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Colrectal Liver MetastasesTransplantation
**
*
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Indication :
Symptomatic Metastases
(neuroendrocrinological symptoms, pain, liver failure)
not responsive to conservative and surgical therapy
LTx for irresectable neuroendocrine (NE) liver
metastases
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Good symptomatic therapy
Long term palliation (5 yrs survival 82%*)
Often tumor recurrence (up to 80%)
Sometime curative
* Lang H et al., Ann Surg 1997
LTx for irresectable neuroendocrine liver
metastases
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
LT for metastatic neuroendocrine tumors
Published single-center experiences with transplantation for metastatic neuroendocrine tumors
Reference Year No. of patients
MedianFollow-up
(mo)
1-yr survival
(%)
5-yr survival
(%)
Actual 5-yrDisease-free
survivors
Mount Sinai 2003 11 30 73 36 1
Olausson 2002 9 22 89 - 0
Rosenau 2002 19 38 89 80 3
Ringe 2001 5 22 80 - 0
Coppa 2001 9 39 100 70 -
Pascher 2000 4 42 100 50 1
Dousset 1996 9 29 33 33 0
Anthuber 1996 4 11 25 0 0
Alessiani 1995 14 - - - -
Routley 1995 11 - 82 57 -
Arnold 1989 4 30 50 - 0
Makowka 1989 5 32 60 - 0
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Pretransplant selection - Rationale-Octreoscan-Immunohistochemical parameters / Ki67
New surgical strategies-LDLT
New immunosuppressive drugs-Antiproliferative effects
Peptide receptor radiotherapy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Endocrine Liver Metastases1992 - 2006
146 Pts.
34 Pts. evaluated for OLT
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Pretransplant Evaluation
Standard pretransplant evaluation
Octreoscan
68Ga-DOTATOC-PET / CT
Cardiac evaluation / Thoracic MRI
Liver biopsy- Ki67 > 10% negative predictor of survival
Exploratory laparotomy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Octreotide Scintigraphy scan
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Carcinoid heart
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Pretransplant Evaluation- Results -
32 Pts.
Excluded11
Listed21
10 extrahep. tumor
1 carcinoid heart
1 died1 waiting list
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Results
19 Patients transplanted
11 Deceased donor OLT
7 LDLT
1 Cluster TX
Liver weight 1.850g – 13.500g (88% tumor)
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Pt.No.
Sex AgeY.
Tumor site
Clinical symptoms Primary tumorFirst degree resection
Treatment of LM before OLT
1 M 67 Bronchus Carcinoid syndrome Lung lobectomyChemotherapy
Octreotide
2 M 52 Bronchus Carcinoid syndrome Lung lobectomyChemotherapy
Octreotide
3 F 59 PancreasAdominal
discomfortDistal pancreatectomy Octreotide
4 M 37 PancreasCarcinoid syndrom
Abdominaldiscomfort
Upper abdominal exenteration
ChemotherapyOctreotide
5 F 44 Pancreas Diarrhoe Pancreatoduodenectomy Octreotide
6 M 52 ColonCarcinoid syndrome
Abdominaldiscomfort
Right hemicolectomyLeft hepatectomy
OctreotideChemotherapy
7 M 46 PancreasLiver failureAbdominal
discomfortWhipple- Procedure Chemotherapy
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for non-resectable metastatic liver diseasePt.No.
SEX AgeY.
Tumor site Clinical symptoms Primary tumorFirst degree resection
Treatment of LM before OLT
8 F 42 Unknown FlushAbdominaldiscomfort
- Octreotide
9 M 53 Pancreas FlushAbdominaldiscomfort
Subtotal pancreatectomySplenectomyGastric resection
ChemotherapyOctreotideChemoembolisation DOTATOC
10 M 47 Ileum Carcinoid syndromeAbdominaldiscomfort
Ileum resection OctreotideAlpha-Interferon
11 M 48 Pancreas Carcinoid syndromeAbdominaldiscomfort
Distal pancreatectomyGastric resectionSplenectomyColon resection
ChemotherapyOctreotideChemoembolisation
12 F 51 Pancreas Carcinoid syndrome Distal pancreatectomy Octreotide
13 M 52 Lung Carcinoid syndromeAbdominaldiscomfort
Lung lobectomy Octreotide
14 M 46 Ileum Carcinoid syndrome Ileocolectomy OctreotideAlpha-Interferon
15 F 51 Ileum Carcinoid syndrome Ileum resection Octreotide
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for non-resectable metastatic liver diseasePt.No.
SEX AgeY.
Tumor site
Clinical symptoms Primary tumorFirst degree resection
Treatment of LM before OLT
16 F 42 Unknown Flush Carcinoid syndrome
Abdominaldiscomfort
- Octreotide
17 F 53 Unknown Abdominal discomfortCarcinoid syndrome
Pancreatico - duodenectomy
ChemotherapyOctreotideChemoembolisation DOTATOC
18 M 47 Pancres Carcinoid syndromeAbdominal discomfort
Octreotide
19 F 48 Pancreas Carcinoid syndromeAbdominaldiscomfort
Subtotal pancreatectomySplenectomy
ChemotherapyOctreotide
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Postoperative Morbidity and Mortality
Number of patients
No complications 9
Re-transplantation 1
Morbidity
THA
Lymph fistula
Bile leakage
1
1
2
Mortality
Cardiac reasons
Sepsis, rejection
Sepsis
Tumor recurrence
2
1
2
1
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease Hamburg - Essen
Overall survival Tumor-free survival
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Tumor-free survival
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Number of patients
Localization Treatment
1 Bone Resection
1 LN
Disseminated
Resection90 Y-DOTATOC
1 Bone
Disseminated
90 Y-DOTATOC
Tumor recurrence- Invasive treatment -
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Liver Transplantation for Non-Resectable Metastatic Liver Disease
Conclusion
Endocrine LM suitable for OLT
High selection necessary
Tumor-free 5-year survival low
Excellent long-term palliation
Aggressive approach for tumor recurrence
Radionuclide treatment
GIST – further experience needed
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
General SurveyIndications - ResultsOrgan allocationImmunosuppression
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ allocation
Fairness of allocation - Equal chance
Vs
Best utilization of (poor) resources
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ allocation - USA
Sharma et al Liver Transplantation 2004
Freeman R Liver Transplantation 2004
No bonus for other tumors !
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ allocation
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ allocation
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Organ pool „independent“ from allocationOptimal timing: no waiting timePre-selected organ quality
Donor risks!!Recipients: suboptimal results in
- advanced tumors- severe cirrhosis
Liver Transpl. 2001 7:921-7Liver Transpl. 2001 7:921-7
LDLT for HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
General SurveyIndicationsOrgan allocationImmunosuppression
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
What‘s New
New Molecules
Immunosuppressive Strategies
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
QuickTime™ and aTIFF (LZW) decompressor
are needed to see this picture.
Post et al. Liver Transp. Nov 2005Post et al. Liver Transp. Nov 2005
What‘s NewImmunosuppressive drugs
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Department of General Surgery and Transplantation,University Hospital Essen, Germany
Clinical Immunosuppression:What‘s New, What‘s Hot
- Optimizing longterm outcomes
- Identification of new endpoints (organ function, immune response, drug toxicity)
- Individualizing immunosuppression
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Up to date sul trapianto di fegatoImmunosuppression and HCC recurrence
Vivarelli et al Liver transplantaion 2005
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Immunosuppressive Drugs
* product in development ** Off-label use (mostly in USA)
Novartis
Fujisawa
Roche
Wyeth
Everolimus
Sirolimus
Genzyme
Cyclosporin
Tacrolimus
Other
MPA
MMF
Azathioprine
Basiliximab
Daclizumab
ThymoglobulinAlemtuzumab
ATGAMOKT3
FTY 720*
ISATx*
FK 778*
Proliferationsignal
inhibitors
Calcineurininhibitors
nPHD inhibitors
Antibody Other
BMS Belatacept*
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Department of General Surgery and Transplantation,University Hospital Essen, Germany
Clinical Immunosuppression:What‘s New, What‘s Hot
- mTor inhibitor sirolimus (SRL) has antiproliferative and anti-angiogenetic properties
- Advantage: usage for HCC - Tumor recipients lower incidence of reccurrence ?
- Disadvantage: delayed wound healing, higher incidence of HAT
Individualized immunosuppression
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Up to date sul trapianto di fegatoImmunosuppression and tumor recurrence
Extended Milan = single < 7.5 cm, multiple < 5 cm
Low CNI and Sirolimus - EdmontonMilano vs Extended criteria
Kneteman N. et al. Liver Transplantation 2004
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
Clinical Immunosuppression:What‘s New, What‘s Hot
SILVERA PROSPECTIVE RANDOMIZED, OPEN-LABELED TRIAL
COMPARING SIROLIMUS-CONTAINING VERSUS mTOR-INHIBITOR-FREE IMMUNOSUPPRESSION
IN PATIENTS UNDERGOING LTX FOR HEPATOCELLULAR CARCINOMA
Individualized immunosuppression
.
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
ConclusionsConclusions
Liver transplantation in liver tumors other than HCC
LTX for Liver malignancies: a double edge sword
Extremely rare and selected indications
Mesenchymal tumors (grade1-2) and NE metastases
Cholangiocellular - Adenoca. Metastases contraindications
LD (ECD?) as preferred modality
New drugs - new strategies of Immunosuppression
Biology and pathologic information needed: Investigation studies needed
IMPULSE TO EXPLORE NEW WAYS IN TRANSPLANT FO R
HEPATOBILIARY MALIGNANCIES
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
ConclusionsConclusionsUp to date sul trapianto di fegato
LTX for Hepatobiliary Tumors
HCC + ± +Hepatoblastoma + + +
CCC + - -
Liver sarcoma - - -Epitheliod Hemangioendithelioma + - ±
neuroendocrine + - ± Metastatic tumors
non neuroendocrine - - -
+
early/late overall
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen