Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati...

15
www.energyvillab.eu Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello sviluppo di fonti di energia rinnovabili.

Transcript of Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati...

Page 1: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

www.energyvillab.eu

Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello sviluppo di fonti di energia rinnovabili.

Page 2: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

FOR. A.L.L. - FORte Poerio Area Living Lab

Il progetto intende far nascere nel territorio transfrontaliero tra Italia e Slovenia una rete di Living Lab denominati “EnergyViLLab” (Energy Virtuos Living Lab), ovvero dei laboratori virtuali all’interno dei quali interagiscono diversi soggetti, pubblici e privati, interessati a sperimentare applicazioni e soluzioni innovative incentrate sull’uso di energie da fonti rinnovabili, sul risparmio energetico e su forme di mobilità sostenibile.L’iniziativa – finanziata nell’ambito del Programma per la Cooperazione transfrontaliera Italia-Slovenia 2007-2013 – collega esperienze slovene già avviate nell’ambito dei Living Lab con esperienze italiane innovative nel settore delle energie rinnovabili e del risparmio energetico.L’approccio dei Living Lab – associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e sostenuti dalla Commissione europea come una forma di partenariato pubblico-privato– intende favorire forme di innovazione aperta, guidata da chi sul territorio vive ed opera; in tal senso, EnergyViLLab coinvolge università, centri di innovazione, PMI, distretti produttivi, municipalità e cittadini per promuovere lo sviluppo di

C.R.A.C.A. è il promotore di un progetto pilota all’interno di Energy ViLLab, che si localizza nell’area “Forte Poerio” a Mira (VE), costituita da un vero e proprio Forte in disuso, costruito più di 100 anni fa.FOR. A.L.L. - FORte Poerio Area Living Lab è un laboratorio diffuso a disposizione di tutti i cittadini, dal momento che l’obiettivo del progetto pilota è il recupero dell’area che comprende il Forte Poerio e il parco circostante.

Come living lab, FOR. A.L.L. è in grado di raggiungere questi obiettivi: › mettere in connessione soggetti

strategici della zona di interesse, › dare una nuova utilità all’area

abbandonata del Forte e portare la cittadinanza al suo interno attraverso varie iniziative,

› raggiungere un coinvolgimento della comunità locale, attraverso un processo partecipato che permette ai cittadini e agli stakeholders di essere parte attiva nello sviluppo dell’area,

› aumentare l’educazione ambientale.

Questi obiettivi saranno raggiunti attraverso 3 diverse linee di azione, incentrate sul possibile utilizzo di “CasaFutura”, un prototipo di “casa passiva” che già si trova all’interno dell’area, come luogo per l’attivazione di servizi al cittadino; il miglioramento dell’area parco per renderlo maggiormente fruibile dalla cittadinanza e il possibile utilizzo dello stesso Forte Poerio, come luogo di aggregazione e diffusione di conoscenza/cultura.In particolare, Casa Futura può diventare un luogo di promozione, sviluppo e diffusione di soluzioni per il risparmio energetico e di nuove tecnologie produttive, centro di competenza a disposizione di professionisti, imprese e associazioni, finalizzato a illustrare opportunità e promuovere prodotti/servizi per i cittadini.

comportamenti virtuosi nella produzione e nell’uso dell’energia.Gli EnergyViLLab avviati all’interno del progetto (6 Living Lab pilota, 4 Living Lab potenziali) sono i seguenti:

1. FOR.A.L.L.: Living Lab di Forte Poerio, Mira (Venezia - Italia)

2. GEO-ENLAB: Living Lab di Teolo (Padova - Italia)

3. SEM: Living Lab di Jesolo (Venezia – Italia)

4. ENVICUT: Living Lab di Maniago (Pordenone - Italia)

5. MobiTo: Living Lab di Tolmino (Slovenia)

6. SME ViLLab: Living Lab di Capodistria (Slovenia)

7. GREEN SCHOOLS: Living Lab della Provincia di Treviso (Italia)

8. VILAGO GOLEA: Living Lab di Nova Gorica (Slovenia)

9. LOGNET.LL: Living Lab di Ravenna (Italia)

10. ENERSAVED: Living Lab di Musile di Piave (Venezia - Italia)

L’INIZIATIVA

Mira

Page 3: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

SEM - Summer Energetic Management Living LabGEO-ENLAB - GEOthermal ENergy Living LAB

Teolo

Jesolo

Il Comune di Teolo, che sta lavorando in collaborazione con il Dipartimento di Ingegneria Industriale dell’Università di Padova, è sede di uno degli EnergyViLLab previsti dal progetto.

L’EnergyViLLab per il Comune di Teolo viene integrato nel Sistema di Gestione Ambientale e nella registrazione EMAS. L’obbiettivo principale è quello di sostenere la realizzazione degli obiettivi energetici del comune, che si concentrano sia nel settore pubblico che nel settore privato. Tali obiettivi sono anche parte del Patto dei Sindaci.

Considerando la natura del territorio di Teolo, entro il bacino termale dei Colli Euganei, l’EnergyViLLab

concentrerà il proprio intervento in prima istanza nell’applicazione e nella diffusione delle tecnologie geotermiche.

Il Living lab che è stato attivato nel Dicembre 2012 e la cui mission è migliorare la qualità della vita per i cittadini del territorio attraverso l’adozione di tecnologie che facciano uso di energia rinnovabile, prevede l’istituzione di un servizio innovativo in grado di far dialogare tra di loro i principali stakeholders del territorio, quali: gli uffici comunali, i fornitori, gli installatori e gli utenti finali, ovvero i cittadini, interessati nello sviluppo e nelle applicazioni di tali tecnologie, con particolare riferimento allo sfruttamento della risorsa geotermica.

SEM - Summer Energetic Management Living Lab è l’EnergyViLLab pilota nell’area transfrontaliera Italia Slovenia promosso dal Comune di Jesolo.

In un territorio a forte vocazione turistica, si registra annualmente una sensibile variazione del consumo di energia durante il periodo estivo dovuto principalmente al consistente utilizzo di sistemi di climatizzazione estiva e impianti di refrigerazione.Il progetto, avviato nel 2012, mira a:

› informare le realtà ricettive e turistiche presenti sul territorio sui sistemi di gestione innovativa volti a incentivare un uso più razionale dell’energia;

› favorire l’incremento della produzione energetica da fonti di energia rinnovabili.

Gli attori principali coinvolti sono la Pubblica Amministrazione, i cittadini, gli operatori economici e turistici che, con il supporto delle Università presenti sul territorio, si attiveranno per migliorare la rete di distribuzione energetica e ridurre il consumo

di energia, a beneficio di tutta la comunità.

A partire dai dati raccolti sulle caratteristiche del territorio e sulle risorse rinnovabili in esso presenti, il Living Lab di Jesolo coinvolgerà gli stakeholder locali per sensibilizzarli sul tema dell’efficienza energetica e coinvolgerli in sessioni formative e workshop sulle tecnologie esistenti. Attraverso la realizzazione di un opuscolo informativo, il Living Lab SEM intende diffondere ed informare anche i turisti dell’iniziativa in corso e dare loro consigli utili a stimolare, durante il periodo di villeggiatura, comportamenti virtuosi che consentano la riduzione degli sprechi di energia. È prevista inoltre l’applicazione pilota in un edificio destinato ad uso alberghiero di un progetto di gestione innovativa e razionale dell’energia derivante da fonti rinnovabili. I risultati concretamente raggiunti verranno comunicati in occasione di un workshop aperto al pubblico, unitamente alla presentazione di uno o più interventi concreti avviati o da avviare negli edifici ad uso turistico.

Page 4: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

MobiTo – Sustainable mobility Living Lab in TolminENVICUT - Energy ViLLab CUTlery Cluster

L’azione pilota coordinata da ConCentro prevede la sperimentazione dedicata a verificare le modalità e i vantaggi di implementazione di un modello di Living Lab incentrato sulla risoluzione di problematiche collegate al risparmio energetico in un distretto produttivo. L’ambito territoriale nel quale si realizza l’attività progettuale è il distretto industriale del coltello di Maniago scelto per alcune sue caratteristiche idonee a sperimentare la fase pilota di questo progetto. Vista la recente adozione del protocollo di valutazione energetico-ambientale degli edifici pubblici e privati (VEA) da parte della Regione Friuli Venezia Giulia, il progetto si propone di sperimentare l’applicazione del succitato protocollo in ambito di edilizia industriale.

L’ARES, l’Agenzia Regionale per l’Edilizia Sostenibile, sarà responsabile per la realizzazione degli audit dell’impatto energetico-ambientale su un target di edifici industriali selezionati dall’Agenzia per lo Sviluppo del Distretto Industriale di Maniago e localizzati all’interno del Distretto del Coltello di Maniago, al fine di sviluppare una metodologia applicativa di sostenibilità energetico-ambientale che possa portare all’individuazione di soluzioni replicabili e trasferibili anche in altri contesti territoriali. Le analisi verranno successivamente elaborate con indicazioni degli interventi energetici suggeriti sia di tipo strutturale che comportamentale attraverso una simulazione del bilanciamento dei costi/benefici degli stessi.

MobiTo è un progetto di promozione della mobilità sostenibile all’interno della città di Tolmino e tra la città e le zone circostanti.

Tolmino è una piccola città con un traffico relativamente importante. Non vi sono posteggi sufficienti per tutti coloro che si recano al lavoro con la propria automobile (traffico interno alla città e dai paesi vicini). Inoltre l’attuale servizio pubblico non soddisfa le effettive necessità degli utenti.

Obiettivi:

› riduzione dell’utilizzo di automobili private all’interno della città,

› promozione dell’utilizzo di biciclette come mezzo di trasporto quotidiano,

› introduzione di possibili alternative energeticamente più efficienti rispetto all’attuale trasporto pubblico.

Il progetto MobiTo intende analizzare e ottimizzare la situazione esistente. Innanzitutto, nell’analisi delle infrastrutture stradali utilizzate dai ciclisti sono state preparate alcune proposte di miglioramento. Solo un’infrastruttura sicura e comoda, infatti, comporterà un aumento dell’utilizzo delle biciclette.

Viene preparata anche un’analisi della mobilità cittadina e pericittadina, che evidenzierà le effettive necessità degli utenti e sarà alla base di uno studio di fattibilità in cui si tenterà di definire la possibilità della futura introduzione di un trasporto pubblico a maggiore efficienza energetica.

La promozione dell’utilizzo delle biciclette porterà ad un aumento del numero di persone che utilizzano le due ruote per i propri spostamenti quotidiani. Questo sarà il primo passo verso la promozione della mobilità permanente e verso il conseguente utilizzo più razionale dell’energia.Tolmin

Maniago

Page 5: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

GREEN SCHOOLSSME VILLAB

La Provincia di Treviso è responsabile dell’avvio dell’EnergyViLLab Green Schools, che mira ad aumentare l’efficienza energetica all’interno degli edifici scolastici. Per la gestione del proprio patrimonio immobiliare, costituito in prevalenza da edifici per l’istruzione Secondaria Superiore, la Provincia ha adottato da anni la formula di outsourcing attraverso un contratto di “Global Service”.Nel caso di edifici scolastici questo approccio comporta due vantaggi:

1. la possibilità di coinvolgere gli utenti abituali (studenti, insegnanti, dirigenti scolastici) nel corretto uso degli edifici e delle strutture, con un potenziale di risparmio supplementare;

2. la funzione educativa svolta in questo modo e il conseguente effetto moltiplicatore ottenuto attraverso comportamenti virtuosi che gli studenti faranno propri per il futuro.

La nuova esperienza introduce due principali elementi di innovazione:

› l’attenzione rispetto al ruolo che l’utente può svolgere attivamente nel processo di gestione degli edifici pubblici;

› una formula contrattuale per la gestione energetica (EPC - Energy Performance Contract), che ha permesso di migliorare l’efficienza attraverso una serie di importanti investimenti tecnologici

già stabiliti nel contratto di aggiudicazione a seguito di gara pubblica d’appalto.

Il nuovo servizio inizialmente identificato come “ Global Service di terza generazione “ (GS 3.0) sottolinea la continuità con un’esperienza di Facility Management in outsourcing, iniziata più di dodici anni fa e recentemente rinominata “Green Facility Management”.

La parola “Green” indica che gli obiettivi di efficienza energetica in questo caso non includono solo una semplice manutenzione e fornitura di energia per il riscaldamento, ma più in generale puntano a coniugare l’efficienza energetica con la sostenibilità.

L’EnergyViLLab Green Schools contribuirà al raggiungimento degli obiettivi del Green Facility Management per un patrimonio di Edifici scolastici, attraverso i seguenti cinque punti:

1. Ridurre il consumo di energia e l’impatto ambientale;

2. Promuovere la produzione di energia attraverso fonti rinnovabili;

3. Privilegiare i piccoli investimenti;

4. Favorire un ambiente scolastico più vivibile e accogliente;

5. Migliorare il livello della didattica.

Treviso

Nell’ambito del progetto, presso l’Università del Litorale, Facoltà di Scienze matematiche, naturali e tecnologie informatiche (UP FAMNIT), verrà creato un laboratorio denominato SME Villab. Tale laboratorio si occuperà di un ambiente in cui verranno messe in comunicazione imprese di piccole e medie dimensioni attive nel campo dell’efficienza energetica degli edifici, l’Università del Litorale, i comuni e gli abitanti.Tutti coloro che saranno inclusi nello SME Villab collaboreranno per raggiungere gli obiettivi del laboratorio, ossia ottenere l’efficienza energetica degli immobili privati e di conseguenza ridurre l’inquinamento della regione.

Attività: › Promuovere l’efficienza energetica

delle case private › Informare i cittadini sulle

modalità con cui possono ridurre l’impatto ambientale aumentando l’efficienza energetica del proprio immobile

› Redarre un elenco di buone prassi – immobili energeticamente efficienti

› Promuovere l’utilizzo di coibentazione “a cappotto”, infissi di alta qualità, sistemi di riscaldamento ad energia rinnovabile ecc.

› Offrire ai cittadini anche una piattaforma di piccole e medie imprese (MSP) e tecnici specializzati nel settore

Koper-Capodistria

Page 6: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

LOGNET. LL - Logistic Network Living LabVILAGO - Virtual Laboratory for Efficient Energy in Public Buildings GOLEA

GOLEA - l’Agenzia Locale per l’Energia di Nova Gorica, è attiva su un ampio territorio del litorale (23 comuni). In quanto iniziatori e promotori dell’utilizzo efficiente dell’energia e delle fonti di energia rinnovabili sul litorale, abbiamo accesso ai dati relativi all’energia utilizzata dal settore pubblico in questa regione. Tali dati riguardano un elenco dei progetti generici e delle attività in campo energetico che possono essere incluse in un laboratorio energetico virtuale.L’obiettivo del laboratorio energetico virtuale VILAGO (laboratorio Virtuale per l’Efficienza Energetica negli Edifici Pubblici GOLEA) è istituire un ambiente generico e creativo per creare le condizioni per un utilizzo efficiente dell’energia negli edifici pubblici.Tramite i meccanismi offerti dall’ambiente di un laboratorio virtuale sono previste le seguenti attività di tutti i partecipanti:

› misurazione dell’utilizzo di energia negli edifici pubblici (introduzione di un registro energetico),

› rinnovamento degli impianti energetici degli edifici pubblici, in particolar modo con l’introduzione di interventi e buone prassi nell’utilizzo efficiente dell’energia e di fonti rinnovabili,

› creazione di un registro relativo all’utilizzo dell’energia negli edifici pubblici (portale web). Il portale web verrà utilizzato per semplificare il processo decisionale relativo alla creazione di partnership pubblico-private per gli interventi di rinnovamento energetico degli edifici pubblici (ESCO – contratti energetici)

Uno degli obiettivi di ENERGYVILLAB, a cui il progetto VILAGO segue come laboratorio virtuale, è anche mettere in contatto gli interessi pubblici e quelli privati sotto forma di nuove opportunità lavorative (ESCO – contratti energetici) che contribuiranno all’aumento dei posti di lavoro nel settore privato. Per quanto riguarda il settore pubblico, invece, questo comporta il miglioramento della qualità di vita negli edifici pubblici e non ultimo anche un risparmio di denaro speso per le tasse, grazie alla riduzione dell’utilizzo di energia negli edifici pubblici.

LOGNET Living Lab si propone di stimolare l’avvio di un progetti di logistica collaborativa finalizzati a mettere in evidenza benefici generati dall’attivazione di sinergie tra domanda ed offerta di servizi di trasporto.

In particolare, l’obiettivo della presente attività è rappresentato dalla definizione di un modello sostenibile di trasporto capace di incidere sulla razionalizzazione del processo di pianificazione dei trasporti, attraverso una progressiva integrazione tra operatori logistici ed aziende industriali.

Ulteriore scopo del Living Lab è mettere in luce i benefici derivanti dall’implementazione del nuovo modello di trasporto, in grado di generare risparmi economici per le imprese, nonché di incidere sulla riduzione dell’impatto ambientale.

Tale attività, è focalizzata, in particolare, a verificare le possibilità di razionalizzazione dei flussi di alimentazione delle imprese, focalizzati prevalentemente sulle brevi distanze, dove si riscontra una maggiore difficoltà nella gestione del trasporto.

A tal fine sono state sensibilizzate e successivamente coinvolte 3 imprese meccaniche localizzate in provincia di Ravenna e 2 consorzi di autotrasporto.

Contestualmente all’affiancamento delle imprese nello sviluppo del Living Lab è stata avviata un’opera di disseminazione verso la Provincia di Rimini, che ha visto il progressivo coinvolgimento di l’Unione di Mestiere degli Auto Trasportatori provinciale e regionale (FITA-CNA) con le quali è in corso di definizione la realizzazione di un evento di promozione del Living Lab.

Nova Gorica

Ravenna

Page 7: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

Progetto EnergyViLLab finanziato nell’ambito del Programma per la Cooperazione Transfrontaliera Italia-Slovenia 2007-2013, dal Fondo europeo di sviluppo regionale e dai fondi nazionali.

Projekt EnergyViLLab sofinanciran v okviru Programa čezmejnega sodelovanja Slovenija-Italija 2007-2013 iz sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj in nacionalnih sredstev.

MINISTERODELL’ECONOMIA E DELLEFINANZE

› Unioncamere del Veneto (capofila) › CRACA – Centro Regionale di Assistenza per la Cooperazione Artigiana › Università degli Studi di Padova – Dipartimento di Ingegneria Industriale - CESQA › Provincia di Treviso › Camera di Commercio di Venezia › Comune di Jesolo › Comune di Musile di Piave › ConCentro – Azienda Speciale della Camera di Commercio di Pordenone › IAL Innovazione Apprendimento Lavoro Friuli Venezia Giulia › Fondazione Istituto sui Trasporti e la Logistica - Ravenna › Istituto per lo Sviluppo dell’Innovazione dell’Università di Lubiana (IRI UL) › Università di Lubiana - Facoltà di Ingegneria Meccanica (UL FS) › Centro di Sviluppo della Valle dell’Isonzo (PRC) › Agenzia locale per l’Energia della Goriška (GOLEA Nova Gorica) › Università del Litorale - Facoltà di Matematica, Scienze Naturali e Tecnologie Informatiche

(UP – FAMNIT)

Per ulteriore informazioni: www.energyvillab.eu

PARTENARIATOENERSAVED - Energy Saver District

Musile di Piave

Il Comune di Musile di Piave sta sviluppando un progetto di Living Lab legato alla sostenibilità di un quartiere urbano.

Gli obiettivi principali del progetto sono la promozione di linee d’azione e politiche urbanistiche volte a favorire ed incentivare interventi edilizi ad elevata sostenibilità ambientale, lo sfruttamento dell’energia solare e delle energie rinnovabili generate, con la prospettiva di avere case passive o Energy Plus, ottimizzando infine anche il riutilizzo dell’acqua piovana.

Il progetto pilota è stato individuato in una piccola area di espansione che intende sviluppare gli obiettivi proposti legati all’uso dei Materiali, al Risparmio energetico, all’Energia pulita, al Risparmio idrico, alla Fattibilità a costi contenuti, all’Educazione ambientale.

Con lo sviluppo del progetto ci si attende di individuare gli elementi da trasferire come criteri o incentivi da sviluppare nei processi di pianificazione comunale, di aumentare la consapevolezza dei progettisti orientando anche gli investimento degli operatori del settore.

Page 8: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living
Page 9: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

Projekt EnergyViLLab sofinanciran v okviru Programa ezmejnega sodelovanja Slovenija-Italija 2007-2013 iz sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj in nacionalnih sredstev.

Progetto EnergyViLLab finanziato nell’ambito del Programma per la Cooperazione Transfrontaliera Italia-Slovenia 2007-2013, dal Fondo europeo di sviluppo regionale e dai fondi nazionali.

MINISTERODELL’ECONOMIA E DELLEFINANZE

› Zbornica Unioncamere del Veneto (vodilni partner) › CRACA – Regionalni svetovalni center za obrtništvo › Univerza v Padovi – Oddelek za industrijsko inženirstvo - CESQA › Pokrajina Treviso › Gospodarska zbornica Benetke › Občina Jesolo › Občina Musile di Piave › ConCentro – Posebna agencija CCIAA Pordenone › IAL Furlanije - Julijske krajine › Zavod za promet in logistiko Ravenna › Inovacijsko-razvojni inštitut Univerze v Ljubljani (IRI UL) › Univerza v Ljubljani - Fakulteta za strojništvo (UL FS) › Posoški razvojni center (PRC) › Goriška lokalna energetska agencija (GOLEA Nova Gorica) › Univerza na Primorskem - Fakulteta za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije

(UP – FAMNIT)

Za več informacij: www.energyvillab.eu

PARTNERSTVOENERSAVED - Energy Saver District

Musile di Piave

Občina Musile di Piave razvija projekt Living Lab v povezavi s trajnostjo mestne soseske.

Glavni cilji projekta so spodbujati smernice delovanja in politike urbanističnega načrtovanja, katerih namen je spodbujanje gradbenih projektov z visoko okoljsko trajnostjo, izkoriščanje sončne energije in obnovljivih virov energije, z možnostjo gradnje pasivnih hiš ali t.i. Energy Plus, pri čemer gre tudi za optimizacijo ponovne uporabe deževnice.

Pilotni projekt je bil umeščen na majhno območje širitve, katerega namen je razviti predlagane cilje v zvezi z uporabo materialov, varčevanjem z energijo, čisto energijo, varčevanjem z vodo, izvedljivostjo po nizki ceni ter z okoljsko vzgojo.

Z razvojem projekta pričakujemo opredelitev elementov, ki bodo preneseni kot merila ali spodbude za razvoj v procesih občinskih načrtovanj, za povečanje ozaveščenosti načrtovalcev tudi z usmerjanjem naložb odgovornih na tem področju.

Page 10: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

LOGNET. LL - Logistic Network Living LabVILAGO - Virtual Laboratory for Efficient Energy in Public Buildings GOLEA

GOLEA - Goriška Lokalna Energetska Agencija, Nova Gorica deluje na širšem območju primorske regije (23 občin). Kot pobudnik in promotor pri uveljavljanju praks učinkovite rabe in obnovljivih virov energije na področju primorske regije imamo dostop do podatkov v zvezi z energetiko v javnem sektorju na področju primorske. Podatki so popis generičnih procesov in praks na področju energetike, katere je mogoče vključiti v okolje energetskega virtualnega laboratorija.

Cilj ustanovitve virtualnega energetskega laboratorija VILAGO (virtualni laboratorij za energetsko učinkovitost javnih stavb GOLEA), je ustvariti generično in kreativno okolje s ciljem ustvarjanja pogojev za učinkovito rabo energije v javnih stavbah.

Preko mehanizmov, ki jih ponuja okolje virtualnega laboratorija je delovanje vseh deležnikov naslednja:

› izvedba merjenja porabe energije v javnih stavbah (uvedba energetskega knjigovodstva),

› izvedbe energetske prenove javnih stavb z evidenco uvajanja ukrepov in dobrih praks učinkovite rabe energije ter obnovljivih virov energije.

› vzpostavitev registra porabe energije v javnih stavbah (web portal). Web portal se bo uporabljal kot pomoč pri procesu odločanja ob ustanavljanju javno-zasebnih partnerstev pri energetskih obnovah javnih stavb (ESCO-energetsko pogodbeništvo).

Eden do ciljev projekta ENERGYVILLAB, ki mu VILAGO kot virtualni laboratorij sledi je tudi stik zasebnega in javnega interesa v obliki novih poslovnih priložnosti (ESCO-energetsko pogodbeništvo), kar bo prispevalo k povečanju delavnih mest v zasebnem sektorju. Na strani javnega sektorja pa to pomeni izboljšanje kvalitete bivanja v javnih stavbah in nenazadnje tudi prihranke davkoplačevalskega denarja, zaradi manjše porabe energije v javnih stavbah.

LOGNET Living Lab želi spodbuditi uvedbo projekta logistike povezovanja in sodelovanja, katerega namen je poudariti prednosti, ki jih prinaša sprožanje sinergij med povpraševanjem in ponudbo na področju prevoznih storitev.

Zlasti je cilj te dejavnosti opredelitev trajnostnega modela prevoznih storitev, ki bo zmožen vplivati na racionalizacijo procesa načrtovanja prometa s postopnim povezovanjem med logističnimi operaterji in industrijskimi podjetji.

Dodaten cilj tega Living Lab je izpostaviti koristi, ki izhajajo iz izvajanja novega prometnega modela, sposobnega ustvariti gospodarske prihranke za podjetja, kot tudi učinkovati na zmanjšanje vplivov na okolje.

Ta dejavnost je osredotočena predvsem

na preverjanje možnosti racionalizacije pretoka električne energije do podjetij, ki se osredotočajo predvsem na krajše razdalje, kjer obstajajo večje težave pri upravljanju prometa.

V ta namen so bila obveščena in nato vključena 3 inženirska podjetja, ki imajo sedež v Pokrajini Ravenna, poleg tega še 2 konzorcija za promet.

Hkrati z vključevanjem podjetij v razvoj delavnice Living Lab se je začela izvajati dejavnost diseminacije v Pokrajini Rimini, v katero se je postopno vključila Deželna in regionalna zveza poklicnih avtoprevoznikov (FITA-CNA). Z vsemi temi je v postopku oblikovanja tudi izvedba promocijskega dogodka v zvezi z delavnico Living Lab.

Nova Gorica

Ravenna

Page 11: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

GREEN SCHOOLSSME VILLAB

Pokrajina Treviso je odgovorna za zagon delavnice EnergyViLLab Green Schools, katere namen je povečanje energetske učinkovitosti v šolskih stavbah. Za upravljanje svojega nepremičninskega fonda, ki obsega predvsem stavbe za srednješolsko izobraževanje, je Pokrajina že pred leti sprejela sistem zunanjega izvajanja s pogodbo “Global Service”.

Pri šolskih stavbah ima ta pristop dve prednosti:

1. možnost vključevanja rednih uporabnikov (študenti, učitelji, ravnatelji) v učenje pravilne uporabe stavb in objektov, z morebitnimi dodatnimi prihranki;

2. funkcijo izobraževanja, ki se izvaja na ta način, in posledično multiplikacijski učinek, dosežen z neoporečnim vedenjem, ki ga študentje usvojijo in uporabljajo v prihodnje.

Nova izkušnja uvaja dva glavna elementa inovativnosti:

› pozornost glede vloge, ki jo lahko uporabnik dejavno opravlja pri upravljanju javnih zgradb;

› oblika pogodbe za upravljanje z energijo (EPC - Energy Performing Contract), ki je omogočila izboljšati učinkovitost prek serije večjih tehnoloških investicij, že

opredeljenih v pogodbi o oddaji naročila na podlagi javnega razpisa za oddajo naročil.

Nova storitev, na začetku opredeljena kot “globalna storitev tretje generacije« (GS 3.0), poudarja kontinuiteto z izkušnjami v okviru upravljanja s stavbami v zunanjem izvajanju, ki se je začelo pred več kot dvanajstimi leti in je bilo pred kratkim preimenovano v “zeleno upravljanje z objekti”.

Beseda “zeleno” pomeni, da cilji energetske učinkovitosti v tem primeru ne zajemajo samo preprostega vzdrževanja in oskrbe z energijo za ogrevanje, ampak si bolj na splošno prizadevajo združiti energetsko učinkovitost s trajnostjo.

EnergyViLLab Green Schools bo prispeval k doseganju ciljev zelenega upravljanja z objekti pri šolskem nepremičninskem fondu s pomočjo naslednjih petih točk:

1. zmanjšanje porabe energije in vplivov na okolje;

2. spodbujanje proizvodnje energije iz obnovljivih virov;

3. dajanje prednosti manjšim naložbam;

4. spodbujanje ustvarjanja udobnejšega in prijetnejšega šolskega okolja;

5. izboljšanje ravni poučevanja.Treviso

V okviru projekta bomo na UP FAMNIT ustanovili živi laboratorij imenovan SME Villab. Razvili bomo okolje, v katerem se bodo povezovala majhna in srednja velika podjetja, ki delujejo na področju energetske učinkovitosti stavb, Univerza na Primorskem, občvine v regiji in prebivalci. Vsi vključeni v SME Villab bodo soustvarjalci pri doseganju ciljev SME Villab-a, povečati energetsko učinkovitost privatnih hiš in posledično zmanjšati onesnaževanje v regiji.

Aktivnosti: › Promovirati energetsko

učinkovitost privatnih hiš

› Izobraziti prebivalce, kako lahko znižajo okoljski vpliv s povečanjem energetske učinkovitosti njihovih domov

› Priprava seznama dobrih praks – energetsko učikovitih hiš

› Promovirati rabo toplotnih ovojev, visoko kakovostnih oken, sistemov ogrevanja z obnovljivo energijo, itd.

› Prebivalcem nuditi platformo MSP-jev in izkušenih strokovnjakov s področja

Koper-Capodistria

Page 12: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

MobiTo – Sustainable mobility Living Lab in TolminENVICUT - Energy ViLLab CUTlery Cluster

Pilotni projekt, ki ga koordinira ConCentro, predvideva poskuse, namenjene preverjanju načinov in koristi pri izvajanju modela Living Lab, ki se osredotoča na reševanje problemov v zvezi z varčevanjem z energijo na proizvodnem območju.

Geografsko območje, na katerem bo izvedena projektna dejavnost, je industrijsko okrožje za proizvodnjo nožev in rezil v Maniagu. Izbrano je bilo zaradi nekaterih značilnosti, primernih za preizkus pilotne faze tega projekta.

Glede na nedavno sprejetje Protokola o energetsko-okoljskem vrednotenju javnih in zasebnih stavb (VEA) s strani dežele Furlanije Julijske krajine ima projekt za cilj preizkusiti uporabo omenjenega protokola na področju industrijskih objektov.

ARES, Regionalna agencija za trajnostne gradnje, bo odgovorna za izvajanje presoj okoljskih in energetskih vplivov pri ciljni skupini industrijskih stavb, ki jih je izbrala Agencija za razvoj industrijskega okrožja Maniago na območju okrožja za proizvodnjo nožev in rezil Maniago. Namen je razviti uporabno metodologijo za energijsko in okoljsko trajnost, ki bo pripomogla k opredelitvi takih rešitev, ki bodo ponovljive in prenosljive na druga področja.

Analize bodo nato obdelane in opredeljeni bodo predlogi energetskih ukrepov tako iz strukturnega kot vedenjskega vidika, in sicer s pomočjo simulacije uravnavanja njihovih stroškov/koristi.

MobiTo je namenjen promociji trajnostne mobilnosti znotraj mesta Tolmin ter med mestom in okoliškimi kraji.

Tolmin je majhno mesto z relativno gostim prometom. Urejenih parkirišč ni dovolj za vse, ki se z lastnimi avtomobili dnevno vozijo na delo (prevozi znotraj mesta in iz okoliški vasi). Poleg tega pa obstoječi javni prevoz ne ustreza dejanskim potrebam uporabnikom.

Cilji:

› zmanjšanje rabe avtomobilov pri vožnji znotraj mesta,

› promocija rabe kolesa kot vsakodnevnega prevoznega sredstva,

› uvedba možnih energetsko učinkovitejših alternativ obstoječemu javnemu prevozu.

MobiTo skuša obstoječe stanje analizirati in ga optimizirati. Na osnovi analize cestne infrastrukture, ki jo uporabljajo kolesarji, smo pripravili predloge za njeno izboljšavo. Le varna in udobna infrastruktura bo prispevala k povečanju rabe koles.

Pripravljamo tudi analizo mestne in primestne mobilnosti, ki bo pokazala dejanske potrebe uporabnikov in bo podlaga študiji izvedljivosti, v kateri bomo skušali definirati možnosti uvedbe energetsko učinkovitejšega javnega prevoza v prihodnje.

Promocija kolesarjenja bo pripomogla k povečanju rabe koles za vsakdanje prevoze. S tem bo narejen prvi korak k promociji trajnostne mobilnosti in posledično k racionalni rabi energije.

Tolmin

Maniago

Page 13: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

SEM - Summer Energetic Management Living LabGEO-ENLAB - GEOthermal ENergy Living LAB

Teolo

Jesolo

Občina Teolo, ki deluje v sodelovanju z Oddelkom za industrijski inženiring Univerze v Padovi, je sedež ene izmed delavnic EnergyViLLab v okviru projekta.

EnergyViLLab za občino Teolo je vključena v sistem za upravljanje z okoljem in v certificirano dejavnost EMAS. Glavni cilj je podpirati doseganje ciljev energetske politike Občine, s poudarkom tako na javnem kot tudi zasebnem sektorju. Ti cilji so tudi del Konvencije županov.

Glede na naravo ozemlja občine Teolo do termalnih območij gričevja Colli Euganei se bodo dejavnosti v okviru EnergyViLLab osredotočile

predvsem na uporabo in razširjanje geotermalnih tehnologij.

Living lab, ki je zaživel v decembru 2012 in katerega poslanstvo je izboljšati kakovost življenja državljanov na obravnavanem območju s pomočjo uporabe tehnologij, ki uporabljajo obnovljive vire energije, predvideva vzpostavitev inovativne storitve, ki omogoča medsebojno komunikacijo ključnim deležnikom ozemlja, kot so: občinski uradi, dobavitelji, monterji in končni uporabniki, t.j. državljani, ki jih zanima razvoj in uporaba teh tehnologij, s posebnim poudarkom na izkoriščanju geotermalnih virov.

SEM - Summer Energetic Management Living Lab je pilotna delavnica EnergyViLLab na čezmejnem območju Slovenija-Italija, ki ga je predlagala Občina Jesolo.

Na območju z močno prisotnostjo turistične dejavnosti se letno beleži znatna razlika pri porabi energije v poletnih mesecih, kar je predvsem posledica stalne uporabe sistemov za hlajenje zraka v prostorih in hladilnih naprav.Projekt je bil zagnan leta 2012, njegova cilja pa sta:

› obveščati turistične in gostinske delavce na obravnavanem območju o sistemih inovativnega načina upravljanja, katerih namen je spodbujanje racionalnejše rabe energije;

› spodbujati povečanje proizvodnje energije iz obnovljivih virov energije.

Glavni sodelujoči deležniki so javna uprava, državljani, gospodarski subjekti in turistični delavci, ki si bodo ob podpori univerz na tem področju prizadevali izboljšati distribucijsko

omrežje za energijo in zmanjšati porabo energije v korist celotne skupnosti.

Na podlagi zbranih podatkov o značilnostih ozemlja in o obnovljivih virih energije, ki so na voljo, bo Living Lab v Jesolu vključeval lokalne interesne skupine z namenom njihovega ozaveščanja o energetski učinkovitosti in jih spodbudil k sodelovanju pri izobraževalnih srečanjih in delavnicah na temo obstoječih tehnologij. Z oblikovanjem informativne brošure namerava Living Lab SEM širiti in obveščati tudi turiste v zvezi s pobudo, ki je v teku, in jim dati koristne nasvete glede zglednega vedenja, ki zmanjšujejo prekomerno porabo in trošenje energije, tudi v času dopustovanj in oddihov. Prav tako je v enem izmed hotelskih objektov predvidena pilotna uvedba projekta inovativnega upravljanja in racionalne rabe energije iz obnovljivih virov. Dejansko doseženi rezultati bodo prikazani ob izvedbi delavnice, odprte za javnost, skupaj s predstavitvijo enega ali več konkretnih ukrepov, ki so bili ali še bodo izvedeni v stavbah za turistične namene.

Page 14: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

FOR.ALL - FORte Poerio Area Living Lab

Cilj projekta je vzpostaviti na čezmejnem območju med Slovenijo in Italijo mrežo “živih” laboratorijev, poimenovanih “EnergyViLLab” (Energy Virtuos Living Lab), oziroma virtualnih laboratorijev, v katerih sodelujejo različni akterji, javni in zasebni, ki jih zanima testiranje aplikacij in inovativnih rešitev v zvezi z uporabo obnovljivih virov energije, varčevanjem z energijo in trajnostno mobilnostjo.Pobuda, ki se financira v okviru Programa čezmejnega sodelovanja Slovenija-Italija 2007–2013, povezuje slovenske izkušnje, že pridobljene v okviru tovrstnih laboratorijev, z inovativnimi italijanskimi izkušnjami na področju obnovljivih virov energije in varčevanja z energijo.Namen pristopa laboratorijev Living Lab, ki so vključeni v evropsko mrežo ENoLL (European Network of Living Labs) in jih podpira Evropska komisija kot obliko javno-zasebnega partnerstva, je spodbujati oblike odprte inovacije, ki jo vodijo ljudje, ki živijo in delajo “na terenu”. V tem smislu EnergyViLLab vključuje univerze, centre za inovacije, mala in srednja podjetja, industrijska okrožja, občine in državljane, namen pa je spodbujati razvoj krepostnega vedenja na področju

C.R.A.C.A (Deželni center za pomoč in sodelovanje – Obrtniška zveza) je pobudnik projekta v okviru kompleksa Energy ViLLAb, ki se nahaja na območju Trdnjave Poerio v kraju Mira v Beneški pokrajini. Kompleks leži na območju zapuščene Trdnjave, ki je bila zgrajena pred 100 leti. FOR. A.L.L – območje Trdnjave Poerio – Living Lab je obsežen laboratorij, ki je na voljo vsem državljanom. Cilj pilotnega projekta je oživitev območja Trdnjave Poerio in okoliškega parka.

Namen živega laboratorija Living lab FOR A.L.L. je doseganje naslednjih ciljev: › povezovanje strateških subjektov

na zainteresiranem območju, › nova izraba zapuščenega območja

trdnjave in privabljanje občanov v njeno notranjost z različnimi pobudami;

› vključevanje lokalne skupnosti preko udeleževanja, ki omogoča občanom in “stakeholderjem” aktivno sodelovanje pri razvoju območja,

› pospeševanje okoljskega izobraževanja.

Ti cilji bodo doseženi s pomočjo treh različnih smeri delovanja, ki so osredotočene na možno izrabo objekta “CasaFutura”, to je prototipa “pasivne hiše”, ki že stoji v parku. To je zamišljeno kot mesto za vzpostavitev storitev za občane, za izboljšanje območja parka, ki naj postal bolj dostopen občanom in kot možnost izrabe same Trdnjave Poerio kot center za združevanje in širjenje znanja ter kulture. Zlasti projekt Casa Futura lahko postane mesto za promocijo, razvoj in širjenje rešitev za varčevanje z energijo in novih proizvodnih tehnologij; strokovni center, ki bo na voljo profesionalcem, podjetjem in združenjem z namenom prestavljanja možnosti in promocije produktov ter storitev občanom.

proizvodnje in rabe energije.Živi laboratoriji EnergyViLLab, ki delujejo v okviru projekta (6 pilotnih laboratorijev Living Lab, 4 potencialni laboratoriji Living Lab), so naslednji:

1. FOR.A.L.L.: Living Lab v mestu Forte Poerio, Mira (Benetke, Italija)

2. GEO-ENLAB: Living Lab v mestu Teolo (Padova, Italija)

3. SEM: Living Lab v mestu Jesolo (Benetke, Italija)

4. ENVICUT: Living Lab v okrožju izdelovalcev nožev in rezil v Maniagu (Pordenone, Italija)

5. MobiTo: Living Lab v Tolminu (Slovenija)

6. SME ViLLab: Living Lab v Kopru (Slovenija)

7. GREEN SCHOOLS: Living Lab v Pokrajini Treviso (Italija)

8. VILAGO GOLEA: Living Lab v Novi Gorici (Slovenija)

9. LOGNET.LL: Living Lab v Ravenni (Italija)

10. ENERSAVED: Living Lab v mestu Musile di Piave (Benetke, Italija)

POBUDA

Mira

Page 15: Network di Living Lab virtuosi nel risparmio energetico e nello … · 2015-09-16 · associati nella rete europea ENoLL (European Network of Living Labs) e ... LOGNET.LL: Living

www.energyvillab.eu

Mreža virtualnih laboratorijev “Living Lab” na področju varčevanja z energijo in razvoja obnovljivih virov energije